Święta, święta i po świętach

W internecie ale i w świecie realnym czasem słyszę przechwałki co to „na te święta pani piecze”, który market ma najmniejsze kolejki, albo że choinka jeszcze nie kupiona a jechać nie ma kiedy bo bigos się przypali. Taki szum informacyjny jest wszędzie.
W sprawie świąt protestancki świat podzielony jest na dwa obozy. Jeden, tak jak świat, obchodzi prawie wszystkie katolickie rytuały- wigilię, opłatki, choinkę, prezenty itd. Mocne argumenty przemawiają „za” obchodzeniem świąt. Drugi obóz to ci, którzy nie obchodzą świąt i przedstawiają równie mocne argumenty „przeciw” obchodzeniu świąt.
Zanim zdecydujemy się stanąć po którejś ze stron, warto zastanowić się po chrześcijańsku – Czy Bóg chce, abyśmy obchodzili święta?
Zwolennicy obchodzenia powiedzą – „tak”, chociaż nie znajdą na to żadnego poparcia w Piśmie Św. Obchodzenie świąt wynika bowiem tylko i wyłącznie ze światowej, religijnej tradycji a nie z Biblii.
Skoro więc Bóg ani słowem nie nakazuje w Biblii obchodzenia świąt, to nasuwa się pytanie „po co to robić”? Wydaje mi się, że przyczyn jest kilka. Główna to wpływ świata na Kościół Chrześcijański (nie mylić z katolickim). Niektórym chrześcijanom, którzy nawrócili się i wstąpili do zborów protestanckich ciężko jest zerwać z tradycjami, które kultywowali od dziecka. Mogę to zrozumieć.
Inna rzecz, że niektóre zbory poprzez kultywację katolickich obrzędów świątecznych próbują przyciągnąć do siebie ludzi ze świata. Słaba to metoda ewangelizacyjna. Zwłaszcza, że na dłuższą metę odciąga ludzką uwagę od istoty chrześcijaństwa- żywego Chrystusa.
Ciężko przełknąć takie argumenty tym, którzy obchodzą święta w zborach. Jednak każdy chrześcijanin powinien stanąć po stronie sprawiedliwości i prawdy, a nie usprawiedliwiać swoje postępowanie.
Ja osobiście stoję po stronie „tych drugich”, czyli sam nie obchodzę świąt. Jednak przy tym, że nie zgadzam się z tymi co je obchodzą, szanuję ich wybór. Dlatego chcę uspokoić tych, którzy obchodzą święta- nie potępiam was i kocham jako braci w Panu.

6 thoughts on “Święta, święta i po świętach

  1. Pingback: … i po świętach. Wokół Bożego Narodzenia « Pustynny Zew

  2. Cynthia

    Ja mogłabym nie obchodzić świąt, w domu nie ma tej „świątecznej” atmosfery. Ale choinkę mam pierwszy raz, ładnie wygląda. Jeździmy do rodziny na święta, dajemy prezenty i tyle. Robię to dla innych. Nie czuję się w tym wolna, ale nic nie mogę zrobić, żeby to zmienić. Po latach święta przestały mi przeszkadzać, ot cała prawda.

  3. pingwin Autor wpisu

    Choinka to kolejny temat- rzeka. Osobiście jej nie mam, bo nic by mi to nie dało, a jeszcze płacić trzeba za to zielsko. Mi wystarczy zbór, nabożeństwo a przed tym sam Bóg.
    Widzę, że w twoim zborze też pełno choinek. Dziwnie to wygląda. Naprawdę.

  4. Cynthia

    Powiem ci, że ja mam swoje własne skojarzenia z choinką. Przypomina mi ona drzewo życia, czyli w jakiś sposób symbolizuje zbawienie w Jezusie. Wiem, że to tylko moje skojarzenie i nic nie znaczy dla innych. Ogólnie święta podobały by mi się bardziej gdyby wtedy naprawdę wspominano Jezusa, ale tak nie jest niestety.
    Co w tym dziwnego, że na siennej są choinki? Tam się wystrój wciąż zmienia. Mogę to fotografować i czasem gdzieś wrzucać, bo mi się osobiście podoba.

  5. Adam

    Tolerancja jak najbardziej poprawna, ale czy sluszna? Robisz cos a’la Konstantyn, ktory byl tak tolerancyjny, ze wpuscil pogan, wraz z ich zwyczajami, w chrzescijanstwo (czy jak to nazywal Pan Jezus, droge prawdy).

  6. pingwin Autor wpisu

    @Cynthia – Mi o zbawieniu przypomina Wieczerza Pańska, którą mamy w zborze a nie drzewo. Biblia wręcz nakazuje wieczerzanie.
    @Adaś – To że kogoś toleruję nie oznacza, że akceptuję jego punkt widzenia. Biblia każe znosić braci w cierpliwości.

Skomentuj

