Uroczystość wprowadzenia Tory do Synagogi Remuh w Krakowie

Uroczystość wprowadzenia nowej Tory do Synagogi Remuh odbyła się 20 kwietnia 2009 na krakowskim Kazimierzu. Przepisywanie świętego zwoju trwało rok, w poniedziałek uroczyście napisano ostatnią literę Tory.
Tora – (hebr. תורה Tora – prawo, nauka, droga, dosł. nauczanie). W węższym znaczeniu – pięć pierwszych ksiąg Biblii (Pięcioksiąg, Pentateuch); w szerokim znaczeniu – cała Biblia hebrajska (Tora pisana, Tanach) oraz tradycja teologiczno-prawna judaizmu (Tora ustna).
Żydowskie podejście do Słowa Bożego pokazuje ich jedną ważną cechę, mianowicie to w jaki sposób traktują oni Słowo Boże, czyli z wielkim szacunkiem i czcią. W czasach, kiedy Boże nakazy, zakazy i obietnice nic dla ludzi nie znaczą Żydzi cieszą się i tańczą podczas uroczystości wprowadzenia Tory do synagogi. Prawidłowo, bo Słowo Boże każdego, kto kiedykolwiek go czytał, powinno napełniać radością i nadzieją.
Co najmniej dziwne wydaje mi się stwierdzenie Gazety, „Wprowadzenie Tory do Synagogi Remuh to ważna i radosna wiadomość dla wszystkich Żydów, zarówno wierzących, jak i ateistów.” Nie pojmuję jak można być Żydem-ateistą?! Może ktoś z was spróbuje mi to wyjaśnić?
Zdjęcie i informacja pochodzą z Gazety

2 thoughts on “Uroczystość wprowadzenia Tory do Synagogi Remuh w Krakowie

  1. K

    Jeśli ktoś urodził się z matki Żydówki to wg halachy (prawa żydowskiego) jest Żydem. To, że jest nie wierzący nie sprawia, że przestaje być Żydem. Tak mi przynajmniej wiadomo. Nie jestem specjalistką w temacie.

  2. pingwin Autor wpisu

    To co piszesz jest mi znane, jednak nie miałem na myśli tego, że jak ktoś jest niewierzącym Żydem, to przestaje być Żydem. Konkretnie chodziło mi o to, że mnie się w głowie nie mieści, że Żyd może nie wierzyć w Boga. Tradycja żydowska, Tora (Pismo Święte) – przecież żydowskie rodziny żyją tym na co dzień. Na prawdę trzeba się starać, żeby od tego się odciąć i udawać ateistę.

Skomentuj

