Życie ciężkie jest

Rozwój technologii (elektronika, telekomunikacja, informatyka) miał z założenia ułatwić ludziom życie. Sam długi czas także wierzyłem w to bardzo uproszczone założenie. Owszem, nie możemy nie doceniać korzyści płynących z tego, że np. w każdej chwili sięgamy po komórkę i dzwonimy do bliskich. Nawet ostatnio jakoś taniej.
Na nasze nieszczęście kij informacyjny ma dwa końce. Ten drugi koniec to negatywne, uboczne skutki ery informacyjnej. Jesteśmy zewsząd zalewani informacjami. Telewizja, reklamy, prasa, strony www, emaile – to wszystko, mnie przynajmniej, przyprawia o ból głowy. Najgorsze w tym jest to, że niecierpliwi i narwani ludzie wykorzystują te środki przeciwko nam. Jak wysyłają do ciebie maila, to żądają natychmiastowej odpowiedzi, choć byś był na Biegunie Polarnym. Ludzie żyją szybko i wymagają takiego tempa życia od nas. To samo komórki – jak na urlopie nie wyłączysz, to dzwonią i zawracają głowę w stylu – „gdzie są śrubki M3”. Takich przykładów można mnożyć bez końca.
To jest niestety efekt uboczny epoki informacyjnej. Wiek XX był epoką pary i elektryczności, epoką industrialną. Wiek XXI opiera się na czymś innym – na wymianie informacji, stąd nazwa „epoka informacyjna”. Cóż – można temu zaradzić. Np. odbierać maile raz dziennie, a w najgorszym wypadku kilka razy dziennie w ustalonych godzinach. Można do tego przyzwyczaić ludzi i nawet ci najbardziej niecierpliwi z czasem uczą się, że nie warto nas ponaglać, bo i tak na maila odpowiemy np. wieczorem. To samo z telefonami. W dni wolne od pracy po prostu go wyłączamy. Przynajmniej na te chwile, w których chcemy mieć spokój. Najlepiej jest też ograniczyć szum informacyjny. Zwłaszcza z mainstreamowych mediów, bo tam 99% informacji jest bezużytecznych i niczego do naszego życia nie wnosi. Wiadomo, że jakieś informacje o świecie trzeba mieć, więc nie wolno popadać w skrajności, ale warto chociaż zastanowić się nad tym co się czyta i ogląda (słucha).
Zaoszczędzony czas można poświęcić rodzinie, albo jeszcze lepiej Bogu i poszukiwaniu Jego woli.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s